Douglas DC-3

DOUGLAS DC-3

Douglas DC-3 – maailman eniten valmistettu matkustajakone

Amerikkalaisen Douglasin suunnittelema DC-3 -matkustajakone lensi ensilentonsa vuonna 1935. Se suunniteltiin alkujaan American Airlinesin tilauksesta. Siihen voitiin asentaa joko 14 vuodeistuinta yölennoille tai 21 tavallista matkustajaistuinta – DC-3 kasvattikin matkustajakapasiteettia edeltäjiinsä nähden 50 % ilman merkittävää kustannusten kasvua. Koneesta tulikin huikea menestys, ja toiseen maailmansotaan mennessä Douglasista oli tullut ylivoimaisesti maailman johtava matkustajalentokonevalmistaja.

DC-3:n menestys oli kuitenkin vasta alkua. Yhdysvaltojen ilmavoimat valitsi DC-3:n pääkuljetuskoneekseen vuonna 1941. Saman vuoden joulukuussa tapahtuneen Pearl Harbourin hyökkäyksen myötä Yhdysvallat liittyi toiseen maailmansotaan – mikä merkitsi kuljetuskonetarpeen räjähdysmäistä kasvua. DC-3 -koneen sotilasversioita (C-47 ja C-53) valmistettiin yli 10 000 kappaletta. Sodan jälkeen tuhansia koneita jäi käyttöä vaille, ja niitä myytiin lentoyhtiöille eri puolilla maailmaa.

DC-3 -koneita valmistettiin myös lisenssillä Neuvostoliitossa ja Japanissa. Kaikkiaan DC-3 -koneen eri versioita on valmistettu yli 16 000 kappaletta, mikä tekee siitä lentoliikenteen historian ylivoimaisesti eniten valmistetun konetyypin. DC-3 -koneita käytetään edelleen rahtikoneina, ja useita museokoneita lentää eri puolilla maailmaa.

”Kolmoset” nostavat Suomen sodanjälkeisen lentoliikenteen siivilleen

Sotien aikana Ilmavoimien siviililentolaivueena palvelleen Aero Oy:n laivueen koneet olivat rauhan tullessa loppuun lennettyjä. Suomen valtio osti vuonna 1946 Yhdysvaltojen armeijan ylijäämävarastosta kahdeksan DC-3:n sotilasversiota, jotka muutettiin matkustajakoneiksi. Aeron (sittemmin Finnairin) DC-3 -koneet lensivät 1970-luvulle saakka, ja niiden avulla suomalainen lentoliikenne nousi sotien jälkeen uudestaan siivilleen. 1960- ja 1970-luvulla Finnairista tuli Douglas-yhtiön (sittemmin McDonnell-Douglas) vakioasiakas, tilaten laivastoonsa myös DC-8- ja DC-9 -suihkumatkustajakoneita, sekä DC-10 -laajarunkokoneita.

Myös Aeron kotimainen kilpailija, Karhumäen veljesten perustama Kar-Air (Karhumäki Airways, sittemmin Karair) lensi DC-3 -koneilla. Suomen viimeinen konetyyppiä käyttänyt taho oli Ilmavoimat, joka hankki DC-3 -koneita kuljetuskoneiksi 1960- ja 1970-luvuilla muun muassa Aerolta. Ilmavoimat käytti kolmosia vuoteen 1984 saakka.

OH-LCH – Suomen pisimpään käytössä ollut DC-3 -kone

Kaivopuiston lentonäytöksessä esiintyvä DC-3 -kone (alkujaan C-53) valmistui Santa Monicassa jouluaattona 1942. Se lennettiin Euroopan rintamalle, ja päätyi sodan jälkeen Yhdysvaltojen armeijan ylijäämävarastoon. Suomen valtio osti koneen, ja se luovutettiin kesäkuussa 1948. Suomalaiseen ilma-alusrekisteriin se rekisteröitiin 19.7.1948 tunnuksella OH-LCH, ja luovutettiin Aero Oy:n käyttöön.

OH-LCH lensi Aero Oy:llä vuoteen 1967 saakka (ollen tosin välissä muutaman vuoden osiksi purettuna varastossa). Se oli käytössä muun muassa Aeron viimeisellä aikataulun mukaisella DC-3 -matkustajalennolla 1.4.1967. Vuonna 1970 kone myytiin Ilmavoimille, jossa se sai rekisteritunnuksen DO-11. Ilmavoimilla kone oli käytössä muun muassa rahti- ja hyppykoneena, lentäen viimeisen lentonsa joulukuussa 1984.

Yksityishenkilöiden perustama Airveteran Oy osti vuonna 1986 kaksi Ilmavoimien vanhaa DC-3 -konetta, DO-11:n ja DO-8:n (entinen OH-LCD ”Lokki”). Näistä DO-11 kunnostettiin lentäväksi, ja rekisteröitiin 12.5.1987 vanhalla tunnuksellaan. ”Hotelli”-lempinimen saanut kone on edelleen Airveteran Oy:n omistuksessa, ja sitä operoi DC-Yhdistys ry. Kone on talvisin säilytyksessä Vaasassa, ja operoi kesäisin yhdistyksen jäsenlentoja Helsinki-Malmin lentokentältä.

”Hotellin” sisarkone, OH-LCD ”Lokki jäi Airveteranin varaosakoneeksi, ja se oli pitkään säilytyksessä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lokakuussa 2014 kone siirrettiin Suomen Ilmailumuseolle, jossa se kunnostettiin ja toimitettiin Vantaan Kivistössä kesällä 2015 järjestettyjen Asuntomessujen vetonaulaksi. Nykyään ”Lokki” on muistomerkkinä Suomen Ilmailumuseon pihassa.

Yhteistyökumppanimme:

Vantaa
finavia-p
sek-p
sil-p
finnair_logo-blue_p
saab_logo_p
BAE_logo_p
Boeing-Logo_p
helsinki_logo_p
HRS_logo_p
Lockheed_Martin_p
Logo_Rafale_International_2016_p
Print
Local_Crew_logo_p
X