Finnair

Finnair

Finnair Oyj – yhdeksän vuosikymmentä sinivalkoisin siivin

Suomen valtionlentoyhtiön juuret juontavat yli yhdeksän vuosikymmenen takaa. Helsinkiläinen liikemies Bruno Lucander perusti syksyllä 1923 Aero Osakeyhtiön, joka ryhtyi tulevana keväänä liikennöimään Helsingistä Tallinnaan. Lennot lähtivät Helsingistä, Katajanokan vesilentosatamasta, nykyisen Katajanokan terminaalin alueelta. Saksalaisen Junkers F.13. -lentokoneen matkustamoon mahtui mukavasti neljä matkustajaa.

Toiseen maailmansotaan mennessä Aero Oy oli onnistunut vakiinnuttamaan toimintansa, ja luonut kattavan reittiverkoston Eurooppaan. Maailmansodan syttyminen katkaisi kuitenkin mantereen lentoliikenteen suurelta osalta. Aero alistettiin Ilmavoimien alaiseksi siviililentolaivueeksi, ja sillä oli tärkeä rooli Suomen ulkomaanyhteyksien ylläpitämisessä. Sotien jälkeen Suomen valtio turvasi yhtiön taloudellisen tulevaisuuden ostamalla valtaosan osakekannasta – Aerosta tuli näin valtionlentoyhtiö.

Sotien jälkeen Moskovan välirauhansopimus määräsi tilapäisen lentokiellon Suomeen Saksan kanssa käytävä sodan ajaksi – Aeron kotimaan reittiliikenne käynnistyi vasta vuonna 1945 ja ulkomaanlennot 1947. Lentoliikenteen vapauduttua Aero ryhtyi määrätietoisesti jälleenrakentamaan reittiverkostoaan. Aeron keskeisimmäksi kilpailijaksi nousi yhteispohjoismainen SAS, joka syntyi Ruotsin, Tanskan ja Norjan kansallisten lentoyhtiöiden fuusioituessa 1946. 1960-luvulle saakka Aero keskittyi kotimaan ja Euroopan lentoliikenteeseen, kunnes vuonna 1969 yhtiö avasi reitin Atlantin yli New Yorkiin. Vuonna 1983 avattiin säännöllinen reitti Tokioon.

Sotien jälkeen lentomatkustamisen suosio kasvoi ylipäätään, ja Aerolle syntyi kotimaisia kilpailijoita. Kilpailevat lentoyhtiöt keskittyivät kuitenkin pääosin tilauslentoliikenteeseen, jonka suosio kasvoi erityisesti lomamatkailun yleistyessä. Merkittävin kotimainen kilpailija oli Veljekset Karhumäki Oy:n perustama Karhumäki Airways eli Kar-Air, joka haastoi Aeron 1950-luvulla. Kar-air ajautui kuitenkin talousvaikeuksiin, ja päätyi Aeron omistukseen jo 1960-luvun alussa. Aero kasvoi muutenkin laajaksi konserniksi – nykyään sen alaisuuteen kuuluu muun muassa matkatoimistoja, kuten Aurinkomatkat ja Suomen Matkatoimisto.

Nykyään yhtiö on erikoistunut erityisesti Euroopan ja Aasian väliseen reittilentoliikenteeseen. Tätä tukee Helsingin maantieteellinen sijainti suorimmalla Keski-Euroopan ja Koillis-Aasian välisellä lentoreitillä, ja Suomen ja Venäjän kahdenvälisellä ylilentosopimuksella.

Vuonna 1968 Aero Oy muutti virallisesti nimensä Finnairiksi. Vanha nimi näkyy vielä yhtiön lentoyhtiötunnuksessa AY.

Yhteistyökumppanimme:

Vantaa
finavia-p
sek-p
sil-p
finnair_logo-blue_p
saab_logo_p
BAE_logo_p
Boeing-Logo_p
helsinki_logo_p
HRS_logo_p
Lockheed_Martin_p
Logo_Rafale_International_2016_p
Print
Local_Crew_logo_p