Näyttelyt

Hangaarien täydeltä nähtävää ja koettavaa

Ilmailumuseon kaksi suurta näyttelyhallia ja vaihtuvia erikoisnäyttelyjä esittelevä välihalli pitävät siipiensä suojassa lentokoneita koko Suomen ilmailuhistorian ajalta, minkä lisäksi esillä on runsaasti ilmailuun liittyviä esineitä kuten moottoreita, potkureita, mittareita ja pienoismalleja.

Koe, miten pehmeä Convair Metropolitan -matkustajakoneen istuin oli jo 1960-luvulla. Näe Suomen ilmavoimien kalustoa ensimmäisistä prototyypeistä aina sotasaalis- ja suihkukoneisiin. Kuule oppaidemme johdolla kiehtovia tarinoita siitä, mitä kilometrien korkeudessa oikein tapahtuu.

Perusnäyttely

Kahdessa suuressa näyttelyhallissamme esittäytyvät upeat lentokoneet eri aikakausilta. Esillä on matkustus-, harrastus- ja sotilasilmailua. Noin 70 näytteillä olevan lentokoneen lisäksi esillä on runsaasti ilmailuun liittyviä esineitä kuten moottoreita, potkureita, mittareita ja pienoismalleja.

Näyttelyhallit I ja II eivät ole lämmitettyjä, huomioithan asian museovierailun pukeutumista suunnitellessa.

Erikoisnäyttelyt

Ilmailumuseon välihallissa on esitämme vaihtuvia erikoisnäyttelyitä eri ilmailuaiheisten teemojen ympärillä. Kevään 2015 erikoisnäyttelymme “Liikkeelle! Lentomatkustaminen uuteen nousuun” (22.4.2015 – 30.9.2016) sukeltaa sodanjälkeiseen jälleenrakennuksen aikaan, jolloin Euroopan lentoliikenne lähti voimakkaaseen kasvuun.

Simulaattorit

Ilmailumuseolla voi nyt myös itse hypätä lentokoneen puikkoihin! Suomen Ilmailumuseon tiloissa on neljä lentosimulaattoria, joihin voi varata ennakkoon elämyslentoja kokeneiden kouluttajien opastuksella.

Opastukset

Ryhmät voivat varata museoon noin tunnin mittaisen opastetun kierroksen museon perusnäyttelyyn, tai teemaopastuksen kulloiseenkin erikoisnäyttelyyn. Lisätietoa opastuspalvelujen hinnasta ja varauskäytännöistä hinnastosivulta.

Mobiilisovellus

Lisätietoa museon perusnäyttelystä saa myös maksuttoman OPAS-mobiilisovelluksen avulla, joka toimii Apple iOS- ja Android -käyttöjärjestelmiä käyttävissä älypuhelimissa, tablettitietokoneissa ja muissa mobiililaitteissa.

Koe 1950 -luvun Convair Metropolitan

Vieraile 1950-luvulta 1980-luvulle liikennöineeneen matkustajakoneen Convair Metropolitanin matkustamossa ja aisti vanhaa lentotunnelmaa. Miten pehmeä Convairin -vintage-istuin jo tuolloin olikaan?

Convairin esittelyvideo vuodelta 1956 on katsottavissa Ylen Elävästä arkistosta.

Perusnäyttelyn helmiä

Hansa -meritoimintakone

Ilmailuvoimien lentokonetehtaan Hansa -meritoimintakone on vanhin säilynyt Suomessa rakennettu lentokone – ja vanhin Suomessa säilynyt lentokone. Se on rakennettu vuonna 1922.

Suomen ilmavoimat (entiset Ilmailuvoimat) perustettiin sisällissodan aikana vuonna 1918. Vuonna 1920 Ilmailuvoimat perusti lentokonetehtaan Helsingin Suomenlinnaan, Susisaaren kuivatelakalle. Toiminnan käynnistämiseksi tehdas hankki Saksasta Hansa-Brandenburg –vesilentokoneen valmistuslisenssin, jonka pohjalta vuosina 1922 – 1926 rakennettiin 120 Hansa –koneen sarja. Museon Hansa (IL-2) on toinen valmistunut konetyypin yksilö. Konetyyppi oli käytössä Suomen Ilmavoimilla vuoteen 1935 saakka.

Hansa
image

Saab Draken -suihkuhävittäjä

Ruotsalainen Saab 35 Draken –suihkuhävittäjä edustaa museon uudenaikaisinta kalustoa. Ilmavoimat hankki Draken –hävittäjiä 1970-luvulla, 1960-luvulla hankittujen neuvostovalmisteisten MiG-21 –hävittäjien rinnalle. Drakenit palvelivat Ilmavoimilla 1990-luvulle saakka, jolloin ne korvattiin nykyisin käytössä olevilla amerikkalaisilla F-18 –hävittäjillä. Viimeiset Drakenit poistuivat käytöstä vuonna 2000.

Museon Draken –hävittäjä (DK-206) hankittiin vuonna 1978, korvaamaan tulipalossa tuhoutunutta koneyksilöä. Koneen lensi Suomeen Hannu ”Hantta” Helvelahti, jonka mukaan se sai lempinimen ”Hantta”.

Draken
image

Douglas DC-3A

Douglas DC-3 on yksi maailman kuuluisimmista ja eniten valmistetuista lentokoneista. Se tuli tunnetuksi toisessa maailmansodassa liittoutuneiden tärkeimpänä kuljetuskoneena. Sodan jälkeen tuhansia kuljetuskoneita muutettiin matkustajakoneiksi, ja siitä tuli sodanjälkeisen lentoliikenteen tärkeimpiä koneita. Suomessa DC-3 –koneita oli käytössä sekä Aerolla (nykyisellä Finnairilla) että sen kilpailijalla, Kar-Airilla (Karhumäki Airways).

Kar-Air hankki museossa olevan koneen (OH-VKB) Aeron yhteispohjoismaiselta kilpailijalta SAS:ltä. Se on Euroopan vanhin alun perin siviilikäyttöön rakennettu DC-3 –kone – erotuksena sodanaikaisista kuljetuskoneista. Koneella lennettiin reittilentoja kotimaahan ja Ruotsiin, sekä myöhemmin tilauslentoja aina Egyptiin ja Kanarian saarille saakka. Kone poistettiin matkustajaliikenteestä 1960-luvun lopulla, jonka jälkeen sitä käytettiin muun muassa malminetsintälennoilla.

DC-3
image

Galleria

Katso kuvia perusnäyttelystä

Vietä meillä ikimuistoinen päivä!

Vieraile museossa

TERVETULOA!