Kokoelmat kertovat 4/2016: Liikematkoille sinivalkoisella Falconilla! Nordair-yhtiön historiaa 1970-luvulla

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 29.04.2016
Suomessa ilmeni 1960-luvun mittaan kasvavaa tarvetta suorituskykyiselle liikesuihkukoneelle. Kymmenen kotimaisen suuryrityksen toimesta maaliskuussa 1970 perustettu Oy Nordair Ab oli aikakauden yksi mainittavimmista liikelentotoimintaa harjoittaneista yhtiöistä. Lippulaivaksi hankittu Suomen ensimmäinen varsinainen liikesuihkukone Falcon 20 lensi ensimmäisen asiakaslentonsa yhtiölle 28. heinäkuuta 1970. Matkustajat löysivät koneen pian omakseen: pääjohtajat ulottivat matkojaan yhä kauemmas Eurooppaan, presidentti kävi valtiovierailuilla – […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 3/2016: Douglas DC-3:n HF-radioaseman lähetin ja sähkötysavain

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 31.03.2016
  Lentäjän rinnalla matkustajalentokoneessa oli 1920-luvun lopulta lähtien palvellut sähköttäjiä, jotka hoitivat yhteyksiä lentokoneen ja lennonjohdon välillä. Vielä välittömästi toisen maailmansodan jälkeen heillä oli vakituinen paikka liikennekoneissa, etenkin kun säätietoja jouduttiin kysymään kulloinkin määränpäänä olleelta lentokentältä jo vanhentumassa olevilla HF-radioyhteyksillä. 1950-luvulla lentäjät siirtyivät käyttämään DC-3 –koneisiin asennettuja VHF (Very high frequency) -radiojärjestelmiä. Uudistus johti sähköttäjien […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 2/2016: I.V.L. A.22 Hansan pienoismalli 1920-luvulta

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 29.02.2016
Kuukausittaista museon kokoelmaobjekteja esittelevää sarjaa on jatkettu jo yli kolmen vuoden ajan. Vaikka kokoelmien avaamisessa nettiyleisölle on pyritty noudattamaan tasapuolisuutta materiaalin osalta, yksi näyttelyn piirissäkin oleva esinetyyppi on jäänyt esittelemättä: pienoismallit. Lentokoneiden pienoismallit ovat aidon ilma-aluksen mukaisia mittakaavan antaman tarkkuuden puitteissa. Museon esinekokoelmiin kuuluu satoja ilma-alusten pienoismalleja muovisista 1:72 -mittakaavamalleista aina lentäviin 1:4 rc-koneisiin. Pienoismallit […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 1/2016: Napapiirin ylitystodistus Rovaniemen lennolta elokuulta 1960

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 29.01.2016
1940- ja 1950-luku olivat lentoliikenteen laajentumisen ja kansainvälistymisen aikaa Suomessa. Merkittävimmän lentoyhtiön Aero Oy:n osake-enemmistö siirtyi Suomen valtiolle ja konetyypiksi tuli amerikkalainen työjuhta Douglas DC-3. Euroopan liikenteen laajentumisen lisäksi myös yhtiön kotimaan reittitarjonta kasvoi nopealla vauhdilla toisen maailmansodan jälkeen. 1950-luvun lopulla kotimaan reittiverkosto oli jo Euroopan tiheimpiä ja kattoi lentoasemat Maarianhaminasta aina Ivaloon saakka. Museon […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 12/2015: Toimitusjohtaja Lucander ja Heinen puupotkurista tehty puhelinpöytä

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 30.12.2015
Vuoden 2015 viimeinen ”Kokoelmat kertovat ”-artikkeli esittelee meille esineen jonka merkitykset ovat monet kotimaisen liikenneilmailun kannalta. Vähänkin valistunut ilmailun teknologiaan perehtynyt silmä erottaa objektissa, puisessa puhelinpöydässä, nostalgisia lentokonetekniikkaan liittyviä muotoja. Konsuli Bruno Lucanderin (1882-1929) yhdessä muiden ilmailun vaikuttajien kanssa perustama kotimaisen matkustajailmailun uranuurtaja Aero Oy luotti vankasti Junkers F.13 –koneisiinsa ensimmäisen toimintavuosikymmenensä aikana. Aina 1930-luvun […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 11/2015: Lentokapteeni Börje Hielmin työ ja harrastus ilmailun parissa

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 24.11.2015
Suomen Ilmailumuseon kokoelmat ovat rakentuneet vuosikymmenien mittaan sekä yhteisö- että henkilölahjoittajien toimesta. Osa kokoelmaa kartuttaneista ilmailualan yksittäisistä vaikuttajista ovat olleet isossa roolissa myös itse museotoiminnan uudisraivaajina ja organisoijina. Lentokapteeni Börje Gustav Hielm (1927-2004) oli Suomen Ilmailumuseon kävijöille pitkään museon henkilöitymä, olihan Finnairilta DC-10 –kapteenina eläköitynyt Hielm kautta aikain ensimmäinen museon palkattu työntekijä 1980-luvulla. Tämän kuukauden […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 10/2015: Vänrikki Asser Järvisen Istres’n lentokoulussa vuonna 1919 käyttämä kypärä

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 28.10.2015
Kokoelmiemme helmistä koostuva sarja on esitellyt tähän mennessä varsin vähän lentäjien käyttämiä asusteita. Aihe on kiinnostava, ovathan lentokoneen ohjaajan olosuhteet ja vaatetus ilma-aluksessa kokeneet moottori-ilmailun historian aikana vähintään yhtä ison vallankumouksen kuin sen kehityksen isommassa mittakaavassa määritellyt lentokonetekniikan edistyminen. Lokakuun kokoelmaobjektina esiteltävä Asser Järvisen lentokypärä on harvoja säilyneitä esineitä Suomen Ilmavoimien ensimmäisten ohjaajien ulkomailla suorittamasta […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 9/2015: Ilmavoimien Il-4 -pommikoneen US-1 -radiovastaanotin

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 26.09.2015
Suomen ilmavoimien viestinvälitys niin maa- kuin lentokoneradioidenkin osalta eli koko toisen maailmansodan ajan. Koneiden radiovarustus oli – moninaiset lentokoneiden hankintasuunnat ja oma tuotanto mukaan lukien – kirjavaa, mutta joukosta löytyi myös hyvin käyttökelpoisia laitteita. Ongelmat operatiivisessa käytössä tulivat etupäässä taajuuseroavaisuudesta maaradioiden kanssa. Suomen Ilmailumuseo sai syyskuussa lahjoituksena neuvostoliittolaisen US-1 –radiovastaanottimen jonka lahjoittaja oli löytänyt keravalaiselta […]
Lue lisää

Reppu selkään ja alas!

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 31.08.2015
Artikkelin kirjoittaja: projektisihteeri Sonja Leppänen Elokuu alkaa vedellä viimeisiään, mikä Malmi ilmailee-projektissa tarkoittaa sitä, että varsinaiset kenttätyöt alkavat pikkuhiljaa vähenemään. Syyskuun lopussa Malmi ilmailee-projektin olisi tarkoitus olla paketissa, mutta sitä ennen kunnioitettava määrä kerättyä aineistoa on vielä käytävä läpi. Kesä on mennyt nopeammin kuin olisin voinut uskoa. Kun mietin näitä kahta kulunutta kuukautta projektimme parissa, […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 8/2015: Kaksoislentomiljonääri, lentokapteeni Mainio Raunion henkilöarkisto

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 26.08.2015
Vuonna 1928 Aero Oy:n palvelukseen tullut Mainio Raunio (1902-1956) oli yhtiöstä pois jäädessään vuonna 1952 ensimmäinen eläköitynyt kotimainen liikennelentäjä. Lentokapteeni Raunion tapauksessa puhumme myös ensimmäisestä kaksoislentomiljonääristä – statuksesta, jonka hän sai syksyllä 1947. Suomen Ilmailumuseolta löytyy laajahko lentäjäveteraanin uraa peilaava arkistoaineisto. Otsikkokuva: Aero Oy:n lentäjät (vas.) Ville Leppänen, Gunnar Lihr, Rudolf Gottschalk ja Mainio Raunio yhtiön viisivuotispäivänä Katajanokalla vuonna 1928. […]
Lue lisää
X