Kokoelmat kertovat 8/2016: Caterpillar-klubin rintamerkki

  • Kirjoitti Matias Laitinen
  • Päiväys: 25.08.2016
Kokoelmiemme helmiä esittelevässä artikkelisarjassa matkaamme tällä kertaa ajassa taakse päin aina toista maailmansotaa edeltävään ajanjaksoon saakka. Amerikkalaisilla Irvin-laskuvarjoilla on pelastautunut 1920-luvulta lähtien arviolta noin 100 000 henkilöä. Otsikkokuvassa näkyvä, Suomen Ilmailumuseon kokoelmissa oleva rintamerkki on myönnetty luutnantti Uuno Mäkelälle vuonna 1934 Irvingin valmistamalla laskuvarjolla tehdystä pelastautumisesta. Mäkelän poistuminen koneesta liittyi VL Tuiskun prototyypillä 29.1.1934 tehtyihin […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 7/2016: Avaruustekniikka Ky ja maalilennokki MALE 67

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 29.07.2016
Suomen Ilmailumuseon kokoelmista löytyy runsaasti hävittäjien ohella myös toiseen ilmapuolustuksen torjuntahaaraan, ilmatorjuntaan, liittyvää kalustoa. Lennokki- ja kopteritarvikkeiden maahantuojana vuodesta 1968 lähtien toiminut Avaruustekniikka Ky oli uran uurtaja mallilennokkien kehittämisessä Puolustusvoimille. Yksi yrityksen kehittämä ja ilmatorjuntajoukoille valmistama maalilennokki on museon perusnäyttelyssä esillä oleva, Puolustusvoimien käytössä vuosina 1969-1988 ollut MALE 67. Otsikkokuva: MALE 67 –lennokki ja katapultti […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 6/2016: Suur-Merijoen lentonäytöksen käsiohjelma ja radioselostus vuodelta 1935

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 29.06.2016
Suomessa ennen toista maailmansotaa järjestetyt lentonäytökset ja –kilpailut olivat omiaan avartamaan yleisön käsitystä ilmailun silloisesta tilanteesta ja antamaan yleisölle viitteitä siitä, mitä mahdollisuuksia lentokoneilla voisi tulevaisuudessa olla. Suurelle yleisölle avoimia lentonäytöksiä ja ilmailupäiviä oli pidetty Suomessa jo 1900-luvun alusta lähtien. 1920-luvulta lähtien tapahtumat olivat useimmiten Ilmailuklubin ja Suomen Ilmapuolustusliiton järjestämiä. Ilmavoimien kautta aikain ensimmäinen oma […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 5/2016: Hävittäjälentäjä Martti Immosen “sotakeppi”

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 31.05.2016
Toisen maailmansodan ajoilta on jälkipolville tallentunut tai jäänyt kuljeskelemaan runsaasti erityyppisiä sotatoimialueella syntyneitä henkilökohtaisia esineitä joiden merkittävyys syntyy ainoastaan taustalla olleeseen historialliseen kontekstiin peilatessa. Jatkosodan asemasotavaiheen aikana syntyi korsujen nurkissa tuhansia ja taas tuhansia puhdetöitä, enemmän tai vähemmän hienoja kiteymiä taistelujen välissä vietetystä vapaa-ajasta. Lentolaivue 24:ssa lentäneen vääpeli Martti Timo Immosen (24.8.1918-3.1.1990) ”sotakeppi”  on esimerkki […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 4/2016: Liikematkoille sinivalkoisella Falconilla! Nordair-yhtiön historiaa 1970-luvulla

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 29.04.2016
Suomessa ilmeni 1960-luvun mittaan kasvavaa tarvetta suorituskykyiselle liikesuihkukoneelle. Kymmenen kotimaisen suuryrityksen toimesta maaliskuussa 1970 perustettu Oy Nordair Ab oli aikakauden yksi mainittavimmista liikelentotoimintaa harjoittaneista yhtiöistä. Lippulaivaksi hankittu Suomen ensimmäinen varsinainen liikesuihkukone Falcon 20 lensi ensimmäisen asiakaslentonsa yhtiölle 28. heinäkuuta 1970. Matkustajat löysivät koneen pian omakseen: pääjohtajat ulottivat matkojaan yhä kauemmas Eurooppaan, presidentti kävi valtiovierailuilla – […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 3/2016: Douglas DC-3:n HF-radioaseman lähetin ja sähkötysavain

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 31.03.2016
  Lentäjän rinnalla matkustajalentokoneessa oli 1920-luvun lopulta lähtien palvellut sähköttäjiä, jotka hoitivat yhteyksiä lentokoneen ja lennonjohdon välillä. Vielä välittömästi toisen maailmansodan jälkeen heillä oli vakituinen paikka liikennekoneissa, etenkin kun säätietoja jouduttiin kysymään kulloinkin määränpäänä olleelta lentokentältä jo vanhentumassa olevilla HF-radioyhteyksillä. 1950-luvulla lentäjät siirtyivät käyttämään DC-3 –koneisiin asennettuja VHF (Very high frequency) -radiojärjestelmiä. Uudistus johti sähköttäjien […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 2/2016: I.V.L. A.22 Hansan pienoismalli 1920-luvulta

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 29.02.2016
Kuukausittaista museon kokoelmaobjekteja esittelevää sarjaa on jatkettu jo yli kolmen vuoden ajan. Vaikka kokoelmien avaamisessa nettiyleisölle on pyritty noudattamaan tasapuolisuutta materiaalin osalta, yksi näyttelyn piirissäkin oleva esinetyyppi on jäänyt esittelemättä: pienoismallit. Lentokoneiden pienoismallit ovat aidon ilma-aluksen mukaisia mittakaavan antaman tarkkuuden puitteissa. Museon esinekokoelmiin kuuluu satoja ilma-alusten pienoismalleja muovisista 1:72 -mittakaavamalleista aina lentäviin 1:4 rc-koneisiin. Pienoismallit […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 1/2016: Napapiirin ylitystodistus Rovaniemen lennolta elokuulta 1960

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 29.01.2016
1940- ja 1950-luku olivat lentoliikenteen laajentumisen ja kansainvälistymisen aikaa Suomessa. Merkittävimmän lentoyhtiön Aero Oy:n osake-enemmistö siirtyi Suomen valtiolle ja konetyypiksi tuli amerikkalainen työjuhta Douglas DC-3. Euroopan liikenteen laajentumisen lisäksi myös yhtiön kotimaan reittitarjonta kasvoi nopealla vauhdilla toisen maailmansodan jälkeen. 1950-luvun lopulla kotimaan reittiverkosto oli jo Euroopan tiheimpiä ja kattoi lentoasemat Maarianhaminasta aina Ivaloon saakka. Museon […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 12/2015: Toimitusjohtaja Lucander ja Heinen puupotkurista tehty puhelinpöytä

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 30.12.2015
Vuoden 2015 viimeinen ”Kokoelmat kertovat ”-artikkeli esittelee meille esineen jonka merkitykset ovat monet kotimaisen liikenneilmailun kannalta. Vähänkin valistunut ilmailun teknologiaan perehtynyt silmä erottaa objektissa, puisessa puhelinpöydässä, nostalgisia lentokonetekniikkaan liittyviä muotoja. Konsuli Bruno Lucanderin (1882-1929) yhdessä muiden ilmailun vaikuttajien kanssa perustama kotimaisen matkustajailmailun uranuurtaja Aero Oy luotti vankasti Junkers F.13 –koneisiinsa ensimmäisen toimintavuosikymmenensä aikana. Aina 1930-luvun […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 11/2015: Lentokapteeni Börje Hielmin työ ja harrastus ilmailun parissa

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 24.11.2015
Suomen Ilmailumuseon kokoelmat ovat rakentuneet vuosikymmenien mittaan sekä yhteisö- että henkilölahjoittajien toimesta. Osa kokoelmaa kartuttaneista ilmailualan yksittäisistä vaikuttajista ovat olleet isossa roolissa myös itse museotoiminnan uudisraivaajina ja organisoijina. Lentokapteeni Börje Gustav Hielm (1927-2004) oli Suomen Ilmailumuseon kävijöille pitkään museon henkilöitymä, olihan Finnairilta DC-10 –kapteenina eläköitynyt Hielm kautta aikain ensimmäinen museon palkattu työntekijä 1980-luvulla. Tämän kuukauden […]
Lue lisää
X