GoodFlightin mukana Helsinki-yleisölennolla

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 04.08.2015
Malmin lentoasemalla vieraileva ohikulkija kulkee väkisinkin päärakennuksen ala-aulan halki. Interiööriä hallitsevat koulutusyritys Aeropolen tilat, mutta ravintolan alakerrassa on ensimmäistä kesää sijoittuneena viime vuonna perustettu yleisölentoyritys GoodFlight. Helsinki-yleisölentoja tarjoava yritys edustaa uuden polven malmilaisia toimijoita, asiakashankinnan suuntautuessa verkon kautta suuren yleisön suuntaan. Museo kävi dokumentoimassa yrityksen tarjoaman yleisölennon heinäkuun puolivälissä, tarkoituksenaan tallentaa yrityksen tyypillinen yleisölento pääkaupungin […]
Lue lisää

Korkeaa kulttuuria

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 31.07.2015
Artikkelin kirjoittaja: projektisihteeri Sonja Leppänen Minusta on aina ollut mukava katsella taivaalla lentäviä lentokoneita, niin pieniä kuin suuriakin, mutta Malmi ilmailee-projektin myötä tuo näkymä on saanut aivan uuden ulottuvuuden. Vielä kuukausi sitten kesäisten poutapilvien lomassa liitelevä pienkone herätti minussa lähinnä eksoottista ihmetystä, mutta nyt saatan sen sijaan yrittää arvuutella koneen tyyppiä (”Onko se Cessna vaiko […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat 7/2015: Lennonjohtaja Paavo Saaren kuvakokoelma

  • Kirjoitti Tapio Juutinen
  • Päiväys: 22.07.2015
Suomen Ilmailumuseon kuva-arkistoon pyritään keräämään monipuolisesti kotimaisen siviili- ja sotilasilmailun dokumentaatiota vuosien varrelta. Tarpeellisena lisänä isoihin yritys- ja yhdistysarkistoihin toimivat ilmailualan ammattilaisten ja harrastajien kokoelmat, joihin ovat tallentuneet aihepiirin tarinat ja ilmiöt monesti vähintään yhtä värikkäällä tavalla, henkilön omasta näkökulmasta tarkasteltuna. Suomen Ilmailumuseo vastaanotti heinäkuussa merkittävän lahjoituksen, kun lennonjohtaja Paavo Saaren (1922-2014) perikunta lahjoitti siviili-ilmailun […]
Lue lisää

Kokoelmat kertovat: MiG-21bis –hävittäjän heittoistuin

  • Kirjoitti Antti Laukkanen
  • Päiväys: 30.06.2015
Suomen Ilmavoimien käytössä 1960-luvulta aina 1990-luvulle olleen neuvostoliittolaisen MiG-21:n ohjaamon ergonomia ei edustanut nykyajan standardeilla arvioituna niin sanottua ohjaajaystävällistä ympäristöä. Reilut sata epämääräisesti aseteltua erilaista kytkintä ja nappulaa vaativat ohjaajalta pitkän perehtymisen ohjaamojärjestelmään. Koneen tyyppikoulutukseen ilmavoimissa kuului olennaisena osana tutustuminen myös heittoistuimen toimintaan. Eri MiG-alatyyppien SK- ja KM-1 –istuimet mahdollistivat ohjaajan poistumisen hätätilanteesta koneesta. Suomen […]
Lue lisää
X