Featured Image

Marsalkka Mannerheimin viimeinen matka Suomeen 70 vuotta sitten

  • Posted by Tapio Juutinen
  • On 02.02.2021
Suomen marsalkka, vapaaherra Carl Gustaf Emil Mannerheimin kuolemasta tuli hiljattain kuluneeksi 70 vuotta. Mannerheim kuoli 83-vuotiaana Sveitsin Lausannessa sunnuntaina 28. tammikuuta 1951. Entinen puolustusvoimien ylipäällikkö ja presidentti saatettiin muutamaa päivää myöhemmin haudan lepoon Helsingin Hietaniemeen, mutta hänen kuljettamisensa Suomeen oli monivaiheinen prosessi, johon myös Finnair – silloin Aero Oy:n nimellä – osallistui. Ilmavoimat taas kunnioitti […]
Lue lisää
Featured Image

Kokoelmat kertovat 12/2016: Lentokapteeni Orvokki Kuortin käyttämä kronografi 1970-luvun Lake Buccaneer -siirtolennoilta

  • Posted by Tapio Juutinen
  • On 23.12.2016
Vuosikymmenien varrella olemme nähneet lentokoneen ohjaimissa rohkeita ja ennakkoluulottomia naisia, lähtien jo 1930-luvulla lentolupakirjansa lentäneistä Vuokko Knuutilasta ja Helvi Karhumäestä. Myöhemmin Suomen ensimmäiseksi naispuoliseksi lentokapteeniksi nimitetty Orvokki Kuortti (s. 1932) oli – muiden ansioidensa ohella – ensimmäinen kauniimpaa sukupuolta edustanut kotimainen siirtolentäjä: hän toi maahan Yhdysvalloista useamman Lake Buccaneer -koneen 1970-luvulla. Näistä ensimmäisen, OH-AKA:n, hän […]
Lue lisää
Featured Image

Kokoelmat kertovat 11/2016: Sikhote-Alinin rautameteoriitti

  • Posted by Matias Laitinen
  • On 22.11.2016
  Intendentti Matias Laitisen kirjoitus Suomen Ilmailumuseon kokoelmissa olevasta Sikhote-Alinin meteoriitin fragmentista on julkaistu Feeniks-lehdessä 4/2007. Esineen näyttelystatus päivitetty uudelleenjulkaisun yhteydessä. Sikhote-Alin on vuorijono Venäjällä, Japaninmeren rannikolla, Vladivostokin kaupungista koilliseen. Vuonna 1947, helmikuun 12. päivän aamuna, näkyi Sikhote-Alin -vuoriston taivaalla hajoava tulipallo, joka silminnäkijöiden mukaan oli aurinkoakin kirkkaampi. Tulipallon rata taivaalla oli pohjoiskoillisesta etelään päin […]
Lue lisää
Featured Image

Kokoelmat kertovat 10/2016: Szekely, Virin moottori

  • Posted by Matias Laitinen
  • On 26.10.2016
Ilmailuinsinöörien kerhon 1930-luvun puolivälissä suunnitteleman Viri-urheilukoneen kopio rakennettiin Suomen Ilmailumuseon tiloissa Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhon toimesta. Replika valmistui vuonna 2011. Koneen esikuva, vuosina 1937-38 rekisterissä ollut OH-IIK tuhoutui 1. tammikuuta 1938 Turussa pudottuaan Porthaniankatu 4:ssä sijainneen talon katolle. Suomen Ilmailumuseo osti toukokuussa 2007 kokoelmiinsa OH-IIK:n alkuperäisen Szekely -moottorin, joka kiinnitettiin rakennustyön yhteydessä Virin kopioon. Moottorin aiempi omistaja […]
Lue lisää
Featured Image

Kokoelmat kertovat 9/2016: Schwimmweste – saksalaiset lentäjän pelastusliivit

  • Posted by Matias Laitinen
  • On 30.09.2016
Suomen Ilmailumuseon kokoelmissa on kaksi saksalaisvalmisteista, mallia 10-30 B2 olevaa lentäjän pelastusliiviä toisen maailmansodan ajalta. Saksan ilmavoimat, Luftwaffe, otti käyttöön ensimmäisen pneumaattisen pelastusliivinsä 10-30:n (FL 30154) vuosina 1936-37. Kirjoitus on julkaistu alunperin Feeniks-lehdessä numerossa 1/2008.     Puhallettavien pelastusliivien historiaa Kaasulla täytettävät pelastusliivit ovat olleet 1930-luvun puolivälistä alkaen oleellinen osa sotilaslentäjän varustusta lennettäessä vesialueiden yläpuolella. Pneumaattiset […]
Lue lisää
Featured Image

Kokoelmat kertovat 5/2016: Hävittäjälentäjä Martti Immosen ”sotakeppi”

  • Posted by Tapio Juutinen
  • On 31.05.2016
Toisen maailmansodan ajoilta on jälkipolville tallentunut tai jäänyt kuljeskelemaan runsaasti erityyppisiä sotatoimialueella syntyneitä henkilökohtaisia esineitä joiden merkittävyys syntyy ainoastaan taustalla olleeseen historialliseen kontekstiin peilatessa. Jatkosodan asemasotavaiheen aikana syntyi korsujen nurkissa tuhansia ja taas tuhansia puhdetöitä, enemmän tai vähemmän hienoja kiteymiä taistelujen välissä vietetystä vapaa-ajasta. Lentolaivue 24:ssa lentäneen vääpeli Martti Timo Immosen (24.8.1918-3.1.1990) ”sotakeppi”  on esimerkki […]
Lue lisää
Featured Image

Kokoelmat kertovat 4/2016: Liikematkoille sinivalkoisella Falconilla! Nordair-yhtiön historiaa 1970-luvulla

  • Posted by Tapio Juutinen
  • On 29.04.2016
Suomessa ilmeni 1960-luvun mittaan kasvavaa tarvetta suorituskykyiselle liikesuihkukoneelle. Kymmenen kotimaisen suuryrityksen toimesta maaliskuussa 1970 perustettu Oy Nordair Ab oli aikakauden yksi mainittavimmista liikelentotoimintaa harjoittaneista yhtiöistä. Lippulaivaksi hankittu Suomen ensimmäinen varsinainen liikesuihkukone Falcon 20 lensi ensimmäisen asiakaslentonsa yhtiölle 28. heinäkuuta 1970. Matkustajat löysivät koneen pian omakseen: pääjohtajat ulottivat matkojaan yhä kauemmas Eurooppaan, presidentti kävi valtiovierailuilla – […]
Lue lisää
Featured Image

Kokoelmat kertovat 3/2016: Douglas DC-3:n HF-radioaseman lähetin ja sähkötysavain

  • Posted by Tapio Juutinen
  • On 31.03.2016
  Lentäjän rinnalla matkustajalentokoneessa oli 1920-luvun lopulta lähtien palvellut sähköttäjiä, jotka hoitivat yhteyksiä lentokoneen ja lennonjohdon välillä. Vielä välittömästi toisen maailmansodan jälkeen heillä oli vakituinen paikka liikennekoneissa, etenkin kun säätietoja jouduttiin kysymään kulloinkin määränpäänä olleelta lentokentältä jo vanhentumassa olevilla HF-radioyhteyksillä. 1950-luvulla lentäjät siirtyivät käyttämään DC-3 –koneisiin asennettuja VHF (Very high frequency) -radiojärjestelmiä. Uudistus johti sähköttäjien […]
Lue lisää
Featured Image

Kokoelmat kertovat 2/2016: I.V.L. A.22 Hansan pienoismalli 1920-luvulta

  • Posted by Tapio Juutinen
  • On 29.02.2016
Kuukausittaista museon kokoelmaobjekteja esittelevää sarjaa on jatkettu jo yli kolmen vuoden ajan. Vaikka kokoelmien avaamisessa nettiyleisölle on pyritty noudattamaan tasapuolisuutta materiaalin osalta, yksi näyttelyn piirissäkin oleva esinetyyppi on jäänyt esittelemättä: pienoismallit. Lentokoneiden pienoismallit ovat aidon ilma-aluksen mukaisia mittakaavan antaman tarkkuuden puitteissa. Museon esinekokoelmiin kuuluu satoja ilma-alusten pienoismalleja muovisista 1:72 -mittakaavamalleista aina lentäviin 1:4 rc-koneisiin. Pienoismallit […]
Lue lisää
Featured Image

Kokoelmat kertovat 1/2016: Napapiirin ylitystodistus Rovaniemen lennolta elokuulta 1960

  • Posted by Tapio Juutinen
  • On 29.01.2016
1940- ja 1950-luku olivat lentoliikenteen laajentumisen ja kansainvälistymisen aikaa Suomessa. Merkittävimmän lentoyhtiön Aero Oy:n osake-enemmistö siirtyi Suomen valtiolle ja konetyypiksi tuli amerikkalainen työjuhta Douglas DC-3. Euroopan liikenteen laajentumisen lisäksi myös yhtiön kotimaan reittitarjonta kasvoi nopealla vauhdilla toisen maailmansodan jälkeen. 1950-luvun lopulla kotimaan reittiverkosto oli jo Euroopan tiheimpiä ja kattoi lentoasemat Maarianhaminasta aina Ivaloon saakka. Museon […]
Lue lisää
X