Harakka II

Harakka II (H-56) – polyteekkareiden parantelema versio kotimaisesta alkeisliitokoneesta

Vastaperustettu Suomen Ilmailuliitto antoi syksyllä 1945 Polyteknikkojen Ilmailukerholle toimeksiannon parannella saman vuoden alussa ensilentonsa lentänyttä Harakka I -alkeisliitokonetta. Kehitystyön tuloksena syntyi käytännössä uusi konetyyppi, joka sai nimen Harakka II (koneeseen viitataan joskus myös tunnuksella PIK-7). Harakka II -liitokoneita rakennettiin Harakka I -koneiden tavoin kolmisenkymmentä. Koneesta kehitettiin vielä vuonna 1948 edelleen parannettu malli, Harakka III, jota kuitenkin rakennettiin vain yksi – edelleen lentokäytössä oleva – kappale. Harakka-koneet olivat alkeiskoulutuskäytössä 1950-luvun lopulle, jolloin purjelennon opetuksessa siirryttiin lopullisesti käyttämään kaksipaikkaisia koulukoneita.

H-56 on Tampereen ilmailuyhdistyksen rakentama, ja käytössä vuosina 1952-1960. Koneen lahjoitti museolle 1970-luvun lopulla Arvi Haavisto, ja se entisöitiin 1980-luvun alussa. Museon II hallissa on esillä myös Harakka I -alkeisliitokone.

Näyttelyssä: Kyllä

X