Näyttelyt

Hangaarien täydeltä nähtävää ja koettavaa

Ilmailumuseon kaksi suurta näyttelyhallia pitävät suojissaan ilma-aluksia koko Suomen ilmailuhistorian ajalta. Lisäksi esillä on runsaasti ilmailuun liittyvää esineistöä kuten moottoreita, potkureita, mittareita ja pienoismalleja. Ihaile myös ylläsi leijuvia alkeisliitokoneita ja purjelentokoneita.

Convair Metropolitan -matkustajakone on koettavissa rungon sisäpuolelta. Kokeile hallien läpi kulkiessasi erilaisten lentokoneiden matkustamojen istuimia. Tutki Suomen ilmavoimien kalustoa ensimmäisistä prototyypeistä aina sotasaalis- ja suihkukoneisiin. Kuule oppaidemme johdolla kiehtovia tarinoita siitä, mitä kilometrien korkeudessa oikein tapahtuu.

Perusnäyttely

Kahdessa suuressa näyttelyhallissa esittäytyvät upeat ilma-alukset eri aikakausilta. Esillä on matkustus-, harrastus- ja sotilasilmailua. Noin 70 näytteillä olevan lentokoneen lisäksi esillä on runsaasti ilmailuun liittyviä esineitä kuten moottoreita, potkureita, mittareita ja pienoismalleja. Näyttelyä elävöittävät ilmailuhistoriaa taustoittavat tietotaulut.

Näyttelyhallit 1 ja 2 eivät ole lämmitettyjä, suosittelemme ulkovaatteiden päällä pitämistä viileään vuodenaikaan.

Välihalli

Ilmailumuseon välihallissa voi kokeilla Draken-simulaattoria ja tilassa saatetaan järjestetään työpajoja tai tapahtumia.

Simulaattorimaailma

Ilmailumuseolla voi kokea ilmailuhistoriaa elämyksellisesti. Välihallin Draken-simulaattori on vapaasti kokeiltavissa. Viereisessä Simulaattorimaailmassa lennetään ennakkovarauksella elämyslentoja kokeneiden kouluttajien opastuksella (hinnat alk. 89 €).

Koe enemmän opastuksella

Kevät- ja syyskaudella useimpina lauantaina sekä loma-aikoina museo tarjoaa pääsylipun hintaan sisältyvän yleisöopastuksen. Myös tilausopastukset ovat mahdollisia. Omatoimimatkailijoille on tarjolla ääniopastus.

Koe 1950 -luvun Convair Metropolitan

Vieraile 1950-luvulta 1980-luvulle liikennöineeneen matkustajakoneen Convair Metropolitanin matkustamossa ja aisti vanhaa lentotunnelmaa. Koneen etuosassa olevilla penkeillä saa istua – aluksen ikää kunnioittaen.

Convairin esittelyvideo vuodelta 1956 on nähtävillä Ylen Elävässä arkistossa.

Perusnäyttelyn helmiä

Hansa-meritoimintakone

Ilmailuvoimien lentokonetehtaan Hansa-meritoimintakone on vanhin säilynyt Suomessa rakennettu lentokone (vuonna 1922). Se on myös vanhin Suomessa säilynyt lentokone.

Suomen ilmavoimat (alunperin Ilmailuvoimat) perustettiin sisällissodan aikana vuonna 1918. Vuonna 1920 Ilmailuvoimat perusti lentokonetehtaan Helsingin Suomenlinnaan, Susisaaren kuivatelakalle. Toiminnan käynnistämiseksi tehdas hankki Saksasta Hansa-Brandenburg -vesilentokoneen valmistuslisenssin. Lisenssin  pohjalta rakennettiin 120 koneen sarja vuosina 1922–1926. Museon Hansa (IL-2) on konetyypin toinen valmistunut yksilö. Konetyyppi oli käytössä Suomen Ilmavoimilla vuoteen 1935 saakka.

Hansa
image

Saab Draken -suihkuhävittäjä

Ruotsalainen suihkuhävittäjä Saab 35 Draken edustaa museon uudenaikaisinta kalustoa. Ilmavoimat hankki Draken-hävittäjiä 1970-luvulla ja ne otettiin käyttöön 1960-luvulla hankittujen neuvostovalmisteisten MiG-21 -hävittäjien rinnalle. Drakenit palvelivat Ilmavoimilla 1990-luvulle saakka, jolloin ne korvattiin amerikkalaisilla F-18-hävittäjillä. Viimeiset Drakenit poistuivat käytöstä vuonna 2000.

Museon Draken (DK-206) hankittiin vuonna 1978 korvaamaan tulipalossa tuhoutunutta koneyksilöä. Koneen lensi Suomeen Hannu ”Hantta” Helvelahti, jonka mukaan se sai lempinimen ”Hantta”.

Draken
image

Douglas DC-3A

Douglas DC-3 on yksi maailman kuuluisimmista ja eniten valmistetuista lentokoneista. Se tuli tunnetuksi toisessa maailmansodassa liittoutuneiden tärkeimpänä kuljetuskoneena. Sodan jälkeen tuhansia kuljetuskoneita muutettiin matkustajakoneiksi, jolloin siitä tuli sodanjälkeisen lentoliikenteen tärkeimpiä koneita. Suomessa DC-3-koneita oli käytössä sekä Aerolla (nykyisellä Finnairilla) että sen kilpailijalla, Kar-Airilla (Karhumäki Airways).

Kar-Air hankki museossa olevan yksilön (OH-VKB) Aeron yhteispohjoismaiselta kilpailijalta SAS:ltä. Se on Euroopan vanhin alun perin siviilikäyttöön rakennettu DC-3-kone, erotuksena sodanaikaisista kuljetuskoneista. Koneella lennettiin reittilentoja kotimaahan ja Ruotsiin, sekä myöhemmin tilauslentoja aina Egyptiin ja Kanarian saarille saakka. Kone poistettiin matkustajaliikenteestä 1960-luvun lopulla, jonka jälkeen sitä käytettiin muun muassa malminetsintälennoilla.

DC-3
image

Galleria

Katso kuvia perusnäyttelystä

Vietä meillä ikimuistoinen päivä!

Vieraile museossa
X