
Snow-how näkyy Wikmanin valokuvissa
- Posted by Tapio Juutinen
- On 07.04.2022
- 0 Comments
- Finna, Helsinki-Vantaa, kokoelmat
Lentoliikenne joutuu sopeutumaan erilaisiin sääolosuhteisiin ja vaikka lentoaseman yllä tulisi lunta vaakatasossa, kiitotie on pidettävä paljaana.
Helsinki-Vantaan lentoaseman eri aikakausien järeä erikoiskalusto on kolannut kiitoteitä vuosikymmenien mittaan menestyksekkäästi. Viuhkamaisissa muodoissa liikkuneet jättiläisaurat ovat olleet osa ”snow-how” -osaamista jota ollaan käyty ihmettelemässä ulkomaita myöten. Tärkeää on ollut sutjakka toiminta, jotta lentoliikenne on päässyt jatkumaan mahdollisimman normaalisti.
Talvi 2021–2022 on ollut luminen. Helsinki-Vantaan lentoasemalla mitattiin 73 senttimetrin lumensyvyys 22. helmikuuta. Huhtikuun alussa lunta on vielä noin 40 senttimetriä.
Helsinki-Vantaan lentoasema täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Ilmailumuseo avaa vuoden mittaan Finna-hakupalvelussa avoimia aineistoja teemaan liittyen. Tällä kertaa tarjoamme annoksen 1980-luvun alun lumiosaamista.
Dokumentointia lentoaseman kunnossapidosta
Lentoasemajohtaja Matti Wikman dokumentoi työnsä ohessa monipuolisesti Helsinki-Vantaan eri toimintoja, mukaan lukien Ilmailuhallituksen kunnossapidon tehtäviä. Entinen Ilmavoimien lentokuvakeskuksen päällikkö oli loputtoman kiinnostunut valokuvaamisesta ja kaitafilmaamisesta ja hänen perintönään on myös museon kokoelmiin tallentamassa aineistoa kuluvana vuonna.
Nyt julkaisemassamme Wikmanin kuvavalikoimassa on myös Finnairin suorittamaa jään ja lumen poistotoimintaa (de-icing) lentokoneista – ja aina mielenkiintoista aikakauden liikennekonekalustoa Super-Caravelleista ”Tumppi-Yseihin”.
Wikmanin kokoelman kuvavalikoimaan (tällä hetkellä 111 kuvaa) pääset tästä.
Kaikkiin Ilmailumuseon Finnan Helsinki-Vantaa -arkistokuviin (1 100 kuvaa) pääset tästä.
0 Comments