Lentoliikenteen ja etenkin lentomatkustamisen ympäristövaikutuksista puhutaan paljon. Monella on aiheesta vahvojakin mielipiteitä, ja joskus niitä voi olla vaikea erottaa faktoista. Myös omia vaikuttamisen mahdollisuuksia voi olla vaikea tunnistaa, ja moni miettiikin, onko yhden ihmisen teoilla todella merkitystä. On niillä. Halusimme omalta osaltamme auttaa erityisesti yläkoulujen ja lukioiden oppilaita opettajineen perehtymään aiheeseen. Oheinen tietopaketti lentolikkenteestä ja ilmaston muutoksesta perustuu vuosina 2019-2020 käytössä olleeseen tietoon, mutta aineistoa pyritään tarpeen mukaan päivittämään.
Aineisto koostuu oheisaineistosta (tietopaketti) ja matkasuunnittelupelistä. Tietopakettiin on hyvä perehtyä ennen matkatehtävään tarttumista. Aineisto soveltuu omatoimiseen opiskeluun pienryhmässä.
Matkasuunnittelupeli
Pelin tarkoituksena on harjoitella matkasuunnittelua ja vertailla erilaisia matkustustapoja. Vertailtavissa ovat lentomatkustaminen sekä maata ja vettä pitkin matkustaminen (juna, bussi, laiva). Pelissä suunnitellaan pienryhmissä kuvitteellinen matka Helsingistä Brysseliin, EU-pääkaupunkiin. Kullekin ryhmälle jaetaan etukäteen roolikortti, jossa kerrotaan matkan syy – tämä on hyvä ottaa huomioon matkavaihtoehtoja valitessa.
Ennakkovalmistelut:
Luokka tai ryhmä jaetaan viiteen pienryhmään (2-5 henkeä). Jokainen ryhmä saa oman tehtäväkuvauksen (roolikortit). Kaikkia roolikortteja ei tarvitse käyttää. Lisäksi avataan oheisesta linkistä matkalaskuri. Muistiinpanoja varten tarvitaan kynä ja paperia.
Tehtävän suorittaminen:
Ryhmä valitsee matkalaskurin avulla roolikorttinsa mukaisesti soveltuvan reittivaihtoehdon meno- ja paluumatkalle Helsingistä Brysseliin ja takaisin. Laskuri kertoo eri vaihtoehtojen hinnan, keston sekä matkanteon tuottaminen kasvihuonekaasujen (CO2e) määrän. Valitut vaihtoehdot kirjataan ylös.
Kun kaikki pienryhmät ovat suunnitelleet matkansa, valitut vaihtoehdot esitellään perustellen kaikille, ja niistä keskustellaan. Aivan kuten oikeassa elämässäkään, tässä pelissä ei ole oikeita tai vääriä vastauksia. Tarkoitus on herättää ajatuksia ja johdatella pelaajia pohtimaan omien valintojensa syitä ja seurauksia.
Lisätietoa matkalaskurista:
Matkalaskurin tiedot perustuvat todellisiin reittilentoihin syksyltä 2019 (tarkemmin sanoen aikaväliltä 1.-6.10., +/- päivä tai kaksi.) Lentoyhteyksien etsimiseen on käytetty ITA Matrix -sivustoa (nykyään Google Flights), maayhteyksien etsimiseen Maata Pitkin -verkkosivustoa. Tehtävään on valittu sivustojen tarjoamat reittivaihtoehdot, ottamatta kantaa niiden realistisuuteen (esimerkiksi riittävän pitkien vaihtoaikojen suhteen). Lentomatkojen kasvihuonekaasupäästöt on laskettu Atmosfair-sivuston laskurilla, muissa matkustusmuodoissa on sovellettu VTT:n Lipasto-tietokannan tietoja.
Kannattaa huomioida että reittivaihtoehdot sekä esimerkiksi lentomatkalla käytetty lentokonetyyppi saattavat vaihdella päivittäin. Laskurin antamia tuloksia kannattaakin käsitellä suuntaa antavina, ei absoluuttisina totuuksina.
Verkko-oppimisaineisto on toteutettu Suomen Ilmailuliiton Tukisäätiön avustuksella. Aineiston toteutuksessa on konsultoitu muun muassa Finaviaa, Finnairia ja Sitraa. Graafisen ulkoasun suunnittelun ja verkkolaskurin toteutuksen on tehnyt Aakoo Media Oy.